Regulamin Cmentarza

REGULAMIN CMENTARZA

I Postanowienia ogólne

1. Teren Cmentarza służy parafii Św. Idziego i parafii Matki Bożej Anielskiej w Zakliczynie.

2. Administratorem cmentarza jest Proboszcz parafii Św. Idziego w Zakliczynie.

II postanowienia porządkowe

1. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie i wokół grobu spoczywa na dysponencie grobu.

2. Znicze, wkłady, szkło i plastiki zabieramy ze sobą do przydomowych pojemników na odpady, lub posortowane wrzucamy do kontenerów w wyznaczonych do tego miejscach.

3. Trawę, liście, kwiaty i inne odpady organiczne, jednak bez elementów z tworzyw sztucznych wrzucamy do kompostownika. Nie wolno wrzucać ich do kontenerów.

4. Ze względu na sakralny charakter miejsca, zabrania się wjazdu na teren cmentarza pojazdów mechanicznych, jednośladów oraz wprowadzania zwierząt.

5. Zabrania się palenia tytoniu, spożywana alkoholu, palenia śmieci i tworzenia dzikich usypisk.

6. Zabrania się samowolnego wykonywania jakichkolwiek prac budowlanych i remontowych bez pisemnej zgody Administratora cmentarza.

III Groby i prawo do ich nabycia

1. Osoba nabywająca prawo do grobu wykupuje miejsce na cmentarzu na okres 20 lat wnosząc z góry stosowną opłatę za ustaloną przy wykupie ilość miejsc przeznaczonych na pochówek w danym grobie. Przy wykupie otrzymuje pokwitowanie tej czynności.

2. Po upływie 20 lat dysponent ma obowiązek odnowienia opłaty, /bez uprzedniego wezwania ze strony Administratora/ w celu zachowania prawa do dysponowania grobem.

3. Obydwie parafie uczestniczą także w kosztach utrzymania porządku i odbierania odpadów z cmentarza.

IV Zagospodarowanie cmentarza i prowadzenie na nim prac

1. Wykonywanie jakichkolwiek prac osobiście, lub na zlecenie, jest możliwe wyłącznie na podstawie pisemnego zezwolenia Administratora, przedstawionego dozorcy cmentarza, którym jest grabarz.

2. Grabarz umożliwia wejście na teren cmentarza tym wykonawcom, którzy legitymują się wydanym przez Administratora pisemnym zezwoleniem, przy zachowaniu ściśle określonych w nim zasad.

3. Ze względu na małą ilość miejsca na cmentarzu, odstępy pomiędzy grobami nie mogą być większe niż 0,5 m., natomiast odległość od alejki 0,2 m. Została też zmniejszona szerokość alejek do 2 m.

4. Zabrania się jakiejkolwiek nadbudowy grobu poza powierzchnię wykupionego miejsca grzebalnego oraz utwardzania powierzchni w jego obrębie. Linię początkową grobu wyznacza cmentarna alejka.

5. Ze względu na brak miejsca zabrania się stawiania ławek w przestrzeni należącej do alejki.

6. Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej bezpośrednio na alejkach cmentarza.

7. Ziemia, gruz i inne odpady budowlane muszą być usunięte z cmentarza na koszt wykonującego prace.

8. Administrator i dozorca cmentarza mają prawo kontroli osób, pojazdów sprzętu i wwożonych na teren cmentarza materiałów używanych w trakcie prac na cmentarzu.

9. Administrator nie odpowiada za szkody wynikające z kradzieży, dewastacji, zdarzeń losowych, zjawisk i katastrof naturalnych.

10. Ekshumacja może się dokonać tylko po uprzednim uzyskaniu zgody organu władzy państwowej.

V Przepisy końcowe

1. Regulamin sporządzono na podstawie Ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz Instrukcji o Cmentarzu Parafialnym w Diecezji Tarnowskiej z dnia 6 marca 2019 roku.

2. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1stycznia 2022 r.

Administrator cmentarza